hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| رؤیای 30 ساله محقق می‌شود

زنجان| رؤیای 30 ساله محقق می‌شود

یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های اجرایی شهر زنجان سبزه‌میدان است. اگرچه اجرای طرح سبزه‌میدان شهر زنجان در سال 67 به تصویب رسید اما بیش از 6 بار عملیات اجرایی آن در زمان‌های مختلف و به دست مسئولان مختلف استانی و کشوری آغاز شد و در نهایت به علت وجود سلایق مختلف و یا نبود اعتبارات نیمه‌کاره کنار گذاشته‌شده است. حالا مسئولین استانی می‌گویند عزم همه برای تکمیل پروژه جرم شده و به‌زودی شاهد شروع عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

پروژه 2 ساله به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار زنجان نیز چندی پیش از عملیات اجرایی پروژه سبزه‌میدان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این پروژه در کمسیون مربوطه تصویب و به شهرداری زنجان نیز اعلام شد و اجرای پروژه در بازه زمانی 2 سال پیش‌بینی‌شده است.

مسیح الله معصومی اضافه کرد: طرح سبزه‌میدان شهر زنجان با فراز و نشیب‌های مواجه بوده که طی ماه‌های گذشته و با انجام اصلاحات لازم آن عملیات اجرایی آن طی ماه آینده آغاز می‌شود.

این مسئول به این موضوع اشاره داشت که پروژه سبزه‌میدان، قلب تپنده شهر زنجان بشمار می‌آید و در این طرح، فضای باز شهری موردتوجه قرارگرفته و هرگز به دنبال تجمع وسایل نقلیه نیستیم.

شهردار زنجان خاطرنشان کرده بود که با انعقاد قرارداد نهایی این پروژه برای اجرای این طرح از توانمندی پیمانکاران بومی و مشاوران برجسته برای پیشبرد بهینه کارها نیز استفاده خواهد شد.

طرح سبزه‌میدان با 10 درصد منابع اجرا می‌شود

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده طرح سبزه‌میدان این شهر با 10 درصد منابع مالی پیش‌بینی‌شده در طرح قبلی امسال اجرا می‌شود.

سجاد خدایی به این موضوع اشاره کرد که بر این اساس و با توجه به اصلاحات انجام‌شده در سطح سبزه‌میدان که در مرحله تهیه ریز محاسبات و پروفیل های اجرایی قرار دارد، برآورد می‌شود با میزان منابع کمتری این طرح اجرا شود.

او بیان کرد: با تغییر نگرش شورای شهر و مدیریت شهری با توجه به مسائل فنی و اقتصادی اصلاحاتی در طرح به‌گونه‌ای منطقی اعمال‌شده که قابلیت اجرایی داشته باشد.

خدایی افزود: این طرح به‌صورت ترکیبی امانی- پیمانی اجرا می‌شود که بخشی توسط شهرداری و بخش دیگر نیز توسط پیمانکاران انجام خواهد شد و در این خصوص در جهت توجه و توانمندسازی، اعتماد به توان و تخصص اجرایی شرکت‌ها و پیمانکاران بومی در اولویت خواهند بود.

او اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم و اصلی شورای اسلامی شهر و شهرداری تکمیل طرح‌های شاخص و نیمه‌تمام است و در این راستا اهتمام جدی بر انجام این کار وجود دارد.

پروژه سبزه‌میدان زنجان در کش‌وقوس تصمیم‌گیری‌ها

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این خصوص گفت: این طرح قدمتی 40 ساله دارد و این در حالی است که تملک زمین‌های این طرح نیز از 20 سال گذشته آغازشده بود. حمیدرضا حمیدی افزود: این پروژه در طرح‌های مختلف تفضیلی شهر زنجان نیز موردتوجه قرارگرفته بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان مدیریت قبلی شهری و شورای چهارم اسلامی شهر زنجان بر اجرای این پروژه کمر همت بست.

او اضافه کرد: مشکلی که در اجرای این پروژه وجود داشت اینکه بیشتر شبیه مرکز تجاری بود و درواقع با طرح تفضیلی هیچ‌گونه انطباقی نداشت.

حمیدی افزود: بسیاری بر این معتقد بودند که این پروژه مهم باید برگرفته از الگوی نقشه جهان شهر اصفهان باشد که دیدگاه و تصور اشتباهی است چراکه هر شهر هویت خاص خود را دارد و نمی‌توان یک طرح دیگر را در شهری دیگر عملیاتی کرد.

او اظهار داشت: در زمان شورای چهارم شهر زنجان، به‌عنوان کارشناس نظر انتقادی نسبت به اجرای این پروژه با نقشه ها و طرح‌های پیشنهادشده داشتم و انجام این مهم هزینه‌ها و آثار نامطلوبی را بر جای می‌گذاشت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: بر این اساس این پروژه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان به همراه بهره‌گیری از نظرات کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی و راه شهرسازی موردتوجه جدی قرار گرفت.

او یادآوری کرد: برای بررسی بیشتر این پروژه و تغییر طرح پروژه 25 جلسه نظر کارشناسی و ارائه راهبردهای عملی برگزار شد و برای پیشبرد بهتر کارها کمیته‌ای فنی هفت نفره شامل اعضای هیئت‌علمی عضو شورای شهر و شهرداری تشکیل شد.

حمیدی افزود: این کمیته وظیفه دارد هرگونه مشاوره، راهبردها، سیاست‌ها و حتی نحوه جزءبه‌جزء این پروژه را با حضور کارشناسان و کارشناسان امر بررسی و پس از تائید، تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: اجرای این پروژه به مشاور قبلی سپرده‌شده و حتی بر این موضوع تأکید داشت که طرح قبلی مناسب نبود و اجرای آن اقتصاد شهری را با چالش جدی مواجه می‌کرد.

او اضافه کرد: بر این اساس طرح فعلی قابلیت اجرایی داشته و با طرح تفضیلی انطباق دارد و طبق برنامه‌ریزی انجام‌گرفته در پروژه سبزه‌میدان یک میدان شهری با کارکرد فرهنگی، تجاری و گردشگری و تا حدودی بخش تجاری احداث می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: پروژه سبزه‌میدان در راستای تکمیل طرح پیاده راه در نظر گرفته‌شده و برگرفته از معماری ایرانی اسلامی انسان‌محور بوده و با تکمیل آن فضای مفرح و دلپذیر را برای شهروندان گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد